Matematyka nie jest nauką oderwaną od rzeczywistości – skala w klasie 4c

Uczniowie klas 4 naszej szkoły doskonale już wiedzą, że skala umożliwia narysowanie obiektów dużych w pomniejszeniu, a obiektów bardzo małych w powiększeniu. Znają pojęcie mapy i planu.

W praktyce jednak ważna jest umiejętność przeliczania odległości na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie, w rzeczywistości.

Uczniowie przeliczali odległości pomiędzy miastami wykorzystując podczas lekcji np. mapę Polski, plan miasta. Praktyczny sposób utrwalenia zdobytej wiedzy okazał się doskonałą i atrakcyjną formą nauki.

Z pewnością w tym samym czasie uczniowie rozwiązaliby więcej zadań z podręcznika. Ale rozwiązując je z prawdziwą mapą w ręku, uczą się o wiele więcej. Muszą znaleźć na mapie jej skalę (może być w różnych miejscach i różnie zapisana) oraz wskazane obiekty (wykorzystując swoją wiedzę lub indeks na mapie), zmierzyć odległość, znaleźć dodatkowe informacje. Dzieciaki przede wszystkim dostrzegają, żematematyka nie jest nauką oderwaną od rzeczywistości. Pojęcie skali potrzebne jest w życiu i w nauce np. przyrody, a później geografii… Przedstawiam fotorelację z lekcji w klasie 4c.

Warto również dodać, że uczniowie naszej szkoły muszą przystąpić do niezwykle ważnego egzaminu ósmoklasisty. Co ważne – na egzaminie z matematyki pojawi się dużo zadań praktycznych, dlatego już w najmłodszych klasach należy rozwijać ten rodzaj myślenia. Ważne zatem będzie na lekcjach wykorzystanie wiedzy w praktyce oraz zadania z treścią.

Relacja i zdjęcia: Iwona Tabor