Algorytmy i schematy

Na dzisiejszych zajęciach z informatyki w klasie VII zastanawialiśmy się nad pojęciami algorytmu. Mówiliśmy na temat schematów blokowych. Rozwiązywaliśmy problem matematyczny związany z znalezieniem największego wspólnego dzielnika (NWD) dla dwóch liczb całkowitych.

Algorytm to sposób rozwiązania problemu krok po kroku. Opis powinien być dokładny i nie powinien pozostawiać cienia wątpliwości w jakiej kolejności należy wykonać kolejne działania. Z algorytmami mamy najczęściej do czynienia na zajęciach z matematyki.

JEDNYM Z PRZYKŁADÓW ALGORYTMU jest sposób wyznaczenia największego wspólnego dzielnika dwóch liczb całkowitych. NWD jest wykorzystywany m.in. do skracania ułamków.

NWD dla liczb A i B wynosi 2x3x1=6

Lepszym i szybszym rozwiązaniem problemu szukania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb całkowitych jest algorytm Euklidesa. Algorytm ten został opisany w 300 r. p.n.e. Opiera się na spostrzeżeniu, że różnica dwóch liczb ma taki sam największy podzielnik jak dwie pierwotne liczby (42, 24).

Algorytm Euklidesa kolejne etapy działania

  1. wybieramy dwie liczby naturalne.
  2. Jeśli liczby są równe, to NWD jest np. pierwszą z nich i to oznacza koniec działań.
  3. Jeśli liczby nie są sobie równe, to trzeba:
  • zbadać, która jest większa;
  • odjąć od niej mniejszą i zastąpić większą przez otrzymaną różnicę;
  • wrócić do sprawdzenia warunku w punkcie 2.

Cały problem  uczniowie mieli za zadanie rozwiązać w Scratchu. Scratch czyli program służący do kodowania.

Więcej na www.informatykatechnika.cba.pl